Surge - Le Bottin des Jeux Linux

Surge

🗃️ Specifications

📰 Title: Surge 🕹️ / 🛠️ Type: Tool
🗃️ Genre: Development 🚦 Status: 05. Released
🏷️ Category: Development ➤ Musical composition ➤ Synthesizer 🌍️ Browser-based:
🔖 Tags: Development; Audio Production; Musical Composition; Synthesizer; VST3 📦️ Package Name:
🐣️ Approx. start: 2005-01-01 📦️ Arch:
🐤️ Latest: 2021-04-20 🍥️ On Deb repo:
📍️ Version: Latest : 1.8.1 / Dev : 1.9 Beta / 91069f8 📦️ Deb:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ RPM:
🏛️ License: GPL-3 📦️ AppImage:
🏝️ Perspective: First person (interface) 📦️ Snap:
👁️ Visual: Fixed screen 📦️ Flatpak/Athenaeum:
⏱️ Pacing: Real Time ⚙️ Generic bin.: ✓
👫️ Played: Single 📄️ Source: ✓
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support:
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 16026 🐛️ Created: 2021-04-24
🐜️ Updated: 2021-11-14

📖️ Summary

[fr]: Un synthétiseur hybride soustractif libre et multi-plateforme, précédemment distribué commercialement par la société vember audio, puis libéré. C'est un outil très complet pouvant être utilisé sous forme de plugin VST3, supportant la spécification MPE (MIDI Polyphonic Expression) ainsi que le nouveau mode analogique pour les enveloppes ADSR. Il utilise un système de patchs, chaque patch contenant 2 scènes qui sont des instances séparées de l'ensemble du moteur de synthèse (à l'exception des effets) pouvant être utilisées pour créer des patchs superposés ou divisés. [en]: A libre, cross-platform hybrid subtractive synthesizer, previously distributed commercially by the company vember audio, then freed. It is a very complete tool that can be used as a VST3 plugin, supporting the MPE (MIDI Polyphonic Expression) specification as well as the new analog mode for ADSR envelopes. It uses a patch system, each patch containing 2 scenes which are separate instances of the whole synthesis engine (except effects) that can be used to create layered or split patches.

🎥️ Videos

💎 Fonctionnalités / Features : The Sin Oscillator, Filter Feedback and the Surge Flute2 Patch, Velocity,


📰 Rapport d'activité / Progress Report (stable: 1.8) :


📰 Rapport d'activité / Progress Report (dev: 1.9) : on Linux (Manjaro),


🤓️ Présentation des utilisateurs / Users presents :


🕯️ How To : (202xxx), (202xxx), (202xxx),


🎮️ Quelques exemples / Some examples (Showcase) :

🕸️ Links

🏡️ Website & videos
[Homepage 1 2] [Dev site] [Features/About] [Screenshots] [Videos cv(1.9-dev) cv(1.8-stable) cv(1.8-stable) cv(1.8-stable) ft(202xxx) ft(202xxx) ft(202xxx) t(202xxx) ts(202xxx) gd(202xxx) gu(202xxx) gu(202xxx) gu(202xxx) gu(202xxx) id(202xxx) r(202xxx) lp(202xxx) ht(202xxx) ht(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) d(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g[fr](202xxx) g[de](202xxx) g[ru](202xxx) g[pl](202xxx) g[cz](202xxx) g[sp](202xxx) g[pt](202xxx) g[it](202xxx) g[tr](202xxx)] [WIKI 1 2 3] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2 3]

💵 Commercial : (empty)

🍩️ Resources
• Surge (nightly download) : [Surge nightly download]
🛠️ Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

🐘 Social
Devs (Surge Synth Team 1 2] [fr] [en]) : [Site 1 2] [Forums] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Claes Johanson (kurasu, Vember Audio) [fr] [en]) : [Site 1 2 3 4] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [Facebook] [PeerTube] [YouTube] [Discord]

🐝️ Related
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🕵️ Reviews
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[Changes with v. 1.8.1 (stable) (20210127)]
[Changes with v. 1.9 Beta (dev) (20210421)]
[Boiling Steam (20210424) (SotE)]

🐘 Social Networking Update (on Mastodon)

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📕 Description [fr]

Un synthétiseur hybride soustractif, par la Surge Synth Team, initié par Claes Johanson (kurasu, Vember Audio).
En C++/C

Surge est un synthétiseur hybride soustractif libre et multi-plateforme, précédemment distribué commercialement par la société vember audio, puis libéré. C'est un outil très complet pouvant être utilisé sous forme de plugin VST3, supportant la spécification MPE (MIDI Polyphonic Expression) ainsi que le nouveau mode analogique pour les enveloppes ADSR. Il utilise un système de patchs, chaque patch contenant 2 scènes qui sont des instances séparées de l'ensemble du moteur de synthèse (à l'exception des effets) pouvant être utilisées pour créer des patchs superposés ou divisés.


Il s'agit du plug-in synthétiseur Surge que Claes Johanson (@kurasu) vendait auparavant comme produit commercial via la société vember audio.

Comme il est trop occupé par d'autres projets et qu'il ne veut plus faire l'effort de maintenir Surge sur de multiples plateformes, il a décidé de lui donner une nouvelle vie en tant que projet open-source.

Il a été initialement publié en 2005, et a été l'un des premiers grands projets de Claes. Il est fiable et fonctionne bien.

La base de code a été migrée depuis une version 1.6 inachevée, qui améliore la dernière version 1.5.3 de plusieurs façons :

Il utilise une version plus récente du framework VSTGUI. Cela a provoqué de nombreux bugs graphiques, dont certains doivent encore être corrigés. Mais cela permettra la création d'un portage pour macOS et Linux 64 bits.

• Support pour VST3
• Support pour MPE
• Nouveau mode analogique pour les enveloppes ADSR.

Surge est actuellement construit avec Windows, macOS, et Linux.


Spécifications du synthé

Général

- Méthode de synthèse : Hybride soustractif
- Chaque patch contient deux scènes qui sont des instances séparées de l'ensemble du moteur de synthèse (à l'exception des effets) qui peuvent être utilisées pour créer des patchs superposés ou divisés.
- Navigateur de patchs rapide basé sur des catégories
- Fonctionne sur une variété de systèmes d'exploitation, de formats de plugins et d'architectures.

Sons d'usine

- 2285 patchs
- 614 tables d'ondes

Oscillateurs

- 3 oscillateurs par scène.
- 12 algorithmes d'oscillateurs polyvalents : Classic, Modern, Wavetable, Window, Sine, FM2, FM3, String, Twist, Alias, S&H Noise et Audio Input.
- L'oscillateur Classic est un oscillateur morphable à impulsion/scie/double scie avec un sub-oscillateur et une synchronisation dure.
- L'oscillateur moderne est un oscillateur morphable scie/impulsion/triangle avec un mode sub-oscillateur pour le triangle (et il peut aussi passer en sinus ou carré) et une synchronisation dure.
- Les oscillateurs FM2/FM3 sont composés d'une porteuse et de 2 ou 3 modulateurs et diverses options.
- L'oscillateur String utilise deux guides d'ondes filtrés pour émuler des sons de cordes pincées ou arquées.
- L'oscillateur Twist est basé sur un très célèbre macro-oscillateur Eurorack, et il offre une myriade d'options de synthèse d'une manière très facile à utiliser.
- La plupart des algorithmes (sauf FM2, FM3, Twist et Audio Input) offrent jusqu'à 16 voix d'unisson au niveau de l'oscillateur.
- Oscillateur FM en 3 configurations différentes et modulation en anneau entre les oscillateurs 1-2 et 2-3.
- La plupart des algorithmes d'oscillateur (à l'exception de FM2, FM3, Sine et Alias) sont strictement limités en bande, tout en couvrant l'ensemble du spectre audible, ce qui permet d'obtenir un son clair, percutant et propre.
- Générateur de bruit à spectre variable (disponible directement dans le mélangeur d'oscillateurs).

Bloc de filtres

- Deux unités de filtrage dans 8 configurations différentes.
- Boucle de rétroaction disponible dans 7 de ces configurations.
- Algorithmes de filtre disponibles : Lowpass (12 et 24 dB/oct, chacun avec 3 variations), Legacy Ladder Lowpass (6-24 dB/oct), Vintage Ladder Lowpass (2 variations, chacune avec et sans compensation de gain), Highpass (12 et 24 dB/oct, chacun avec 3 variations), Bandpass (12 et 24 dB/oct, chacun avec 3 variations), Notch (12 et 24 dB/oct, chacun avec 2 variations), Allpass (3 variations), Comb (positif et négatif), S&H.
- Les ajouts open-source à notre banque de filtres contiennent : Les types de filtres K35 et Diode Ladder du synthétiseur Odin 2, les filtres multimodes 12 et 24 dB/oct de OB-Xd, et les étranges mais fascinants filtres Cutoff Warp et Resonance Warp de Jatin Chowdhury !
- Les filtres peuvent s'auto-osciller (avec excitation) et répondre étonnamment vite aux changements de fréquence de coupure.
- Waveshaper (5 formes).

Modulation

- 12 unités LFO disponibles, 6 sont par voix et 6 sont globales pour toute la scène.
- Générateurs d'enveloppe DAHDSR sur chaque LFO.
- Générateurs d'enveloppe DAHDSR sur chaque LFO.
- Les formes de LFO se composent de 7 formes d'onde LFO déformables, d'un séquenceur à pas et d'un générateur d'enveloppe multi-segment (MSEG) à part entière, avec diverses courbes et jusqu'à 128 nœuds.
- Les LFO vocaux permettent de redéclencher l'enveloppe en mode séquenceur pas à pas.
- Routage de modulation extrêmement rapide et flexible. Presque tous les paramètres continus peuvent être modulés !

Effets

- 8 unités d'effets disposées comme 2 inserts par scène, 2 départs et 2 effets maîtres.

- 24 algorithmes d'effets :

⚬ EQ 3 bandes entièrement paramétrique.
⚬ EQ graphique 11 bandes
⚬ Excitateur (basé sur une célèbre unité de rack de studio "type B").
⚬ Résonateur (inspiré d'un résonateur d'un polysynth vintage qui rime avec "vogue").
⚬ CHOW (distorsion maximalement truculente avec des contrôles de type compresseur).
⚬ Distorsion
⚬ Neuron (distorsion basée sur Gated Recurrent Unit)
⚬ Tape (basé sur le génial ChowDSP ChowTapeModel !)
⚬ Combulateur (comme le résonateur, mais en utilisant des filtres en peigne à la place).
⚬ Frequency Shifter
⚬ Nimbus (un célèbre granulariseur d'entrée en direct Eurorack).
⚬ Ring Modulator
⚬ Treemonster (modulateur en anneau à suivi de pitch de Shortcircuit 2 !).
⚬ Vocodeur
⚬ Chorus
⚬ Ensemble (à base de BBD ou propre !)
⚬ Flanger
⚬ Phaser
⚬ Haut-parleur rotatif
⚬ Delay
⚬ Reverb 1
⚬ Reverb 2
⚬ Conditionneur (égaliseur bas/haut, image stéréo et limiteur).
⚬ Airwindows (contenant lui-même 53 merveilleux effets de toutes sortes !).

Bienvenue aux contributeurs !

Surge est soutenu par une communauté de développeurs open source bénévoles, de concepteurs, de testeurs, de musiciens, de passionnés de synthétiseurs et de créateurs de contenu.

📕 Description [en]

"A libre hybrid subtractive synthesizer, previously distributed commercially by the company vember audio, then freed" (Serge Le Tyrant, Le Bottin des Jeux Linux / The Linux Games Book)

This is the synthesizer plug-in Surge which (@kurasu) Claes Johanson previously sold as a commercial product via the company vember audio.

As he is too busy with other projects and no longer wanted to put the effort into maintaining Surge across multiple platforms, he decided to give it new life as an open-source project.

It was originally released in 2005, and was one of Claes’ first bigger projects. It is reliable and sounds great.

The codebase was migrated from before an unfinished 1.6 release, which improves on the last released 1.5.3 in a number of ways:

It uses a newer version of the VSTGUI framework. This has caused a lot of graphical bugs, with some still needing to be fixed. But it will enable the creation of a port for both 64-bit macOS and Linux.

• Support for VST3
• Support for MPE
• New analog mode for the ADSR envelopes

Surge currently builds with Windows, macOS, and Linux.

Synth Specifications

General

• Synthesis method: Subtractive hybrid
• Each patch contain two scenes which are separate instances of the entire synthesis engine (except effects) that can be used to create layered or split patches.
• Quick category-based patch browser
• Runs on a variety of operating systems, plugin formats, and architectures

Factory Sounds

• 2285 patches
• 614 wavetables

Oscillators

• 3 oscillators per scene.
• 12 versatile oscillator algorithms: Classic, Modern, Wavetable, Window, Sine, FM2, FM3, String, Twist, Alias, S&H Noise and Audio Input.
• Classic oscillator is a morphable pulse/saw/dual saw oscillator with a sub-oscillator and hard sync.
• Modern oscillator is a mixable saw/pulse/triangle oscillator with an optional sub-oscillator mode for triangle (and it can also change to sine or square) and hard sync.
• FM2/FM3 oscillators consist of a carrier and 2 or 3 modulators and various options.
• String oscillator uses two filtered waveguides to emulate plucked or bowed string sounds.
• Twist oscillator is based on a very famous Eurorack macro oscillator, and it offers a myriad of synthesis options in a very easy to use way.
• Most algorithms (except FM2, FM3, Twist and Audio Input) offer up to 16-voice unison at the oscillator level.
• Oscillator FM in 3 different configurations and ring modulation between oscillators 1-2 and 2-3.
• Most oscillator algorithms (except FM2, FM3, Sine and Alias) are strictly band-limited, yet still cover the entire audible spectrum, delivering a clear, punchy and clean sound.
• Noise generator with variable spectrum (available directly in the oscillator mixer).

Filter Block

• Two filter units in 8 different configurations.
• Feedback loop available in 7 of those configurations.
• Available filter algorithms: Lowpass (12 and 24 dB/oct, each with 3 variations), Legacy Ladder Lowpass (6-24 dB/oct), Vintage Ladder Lowpass (2 variations, each with and without gain compensation), Highpass (12 and 24 dB/oct, each with 3 variations), Bandpass (12 and 24 dB/oct, each with 3 variations), Notch (12 and 24 dB/oct, each with 2 variations), Allpass (3 variations), Comb (positive and negative), S&H.
• Open-source additions to our filter bank contain: K35 and Diode Ladder filter types from Odin 2 synthesizer, 12 and 24 dB/oct multimode filters from OB-Xd, and weird but fascinating Cutoff Warp and Resonance Warp filters by Jatin Chowdhury!
• Filters can self-oscillate (with excitation) and respond amazingly fast to cutoff frequency changes.
• Waveshaper (5 shapes).

Modulation

• 12 LFO units available, 6 are per voice and 6 are global for the whole scene.
• DAHDSR envelope generators on every LFO.
• DAHDSR envelope generators on every LFO.
• LFO shapes consist of 7 deformable LFO waveforms, step sequencer, and a fully-fledged multi-segment envelope generator (MSEG), with various curves and up to 128 nodes.
• Voice LFOs allow envelope retriggering in step sequencer mode.
• Extremely fast and flexible modulation routing. Almost every continuous parameter can be modulated!


Effects

• 8 effect units arranged as 2 inserts per scene, 2 sends and 2 master effects.

• 24 effect algorithms:

⚬ 3-band fully parametric EQ
⚬ 11-band graphic EQ
⚬ Exciter (based on a famous "type B" studio rack unit)
⚬ Resonator (inspired by a resonator from a vintage polysynth that rhymes with "vogue")
⚬ CHOW (maximally truculent distortion with compressor-like controls)
⚬ Distortion
⚬ Neuron (distortion based on Gated Recurrent Unit)
⚬ Tape (based on the awesome ChowDSP ChowTapeModel!)
⚬ Combulator (like resonator, but using comb filters instead)
⚬ Frequency Shifter
⚬ Nimbus (a famous Eurorack live input granularizer)
⚬ Ring Modulator
⚬ Treemonster (pitch-tracked ring modulator from Shortcircuit 2!)
⚬ Vocoder
⚬ Chorus
⚬ Ensemble (BBD-based or clean!)
⚬ Flanger
⚬ Phaser
⚬ Rotary Speaker
⚬ Delay
⚬ Reverb 1
⚬ Reverb 2
⚬ Conditioner (low/high EQ, stereo image and limiter)
⚬ Airwindows (itself containing 53 wonderful effects of various kinds!)

Contributors Welcome!

Surge is supported by a community of volunteer open source developers, designers, testers, musicians, synthesizer enthusiasts, and content creators.