Road Fighter Remake - Le Bottin des Jeux Linux

Road Fighter Remake

🗃️ Specifications

📰 Title: Road Fighter Remake 🕹️ / 🛠️ Type: Game
🗃️ Genre: Arcade 🚦 Status:
🏷️ Category: Arcade ➤ Vehicular Combat ➤ Car ➤ Road fighters 🍥️ Name:
🔖 Tags: Sports; Vehicular Combat; Arcade; Action; Racing; Retro; Remake; Casual; Fast-Paced; Difficult; Hand-Drawn 📦️ Arch:
🐣️ Approx. start: 🍥️ On Deb repo:
🐤️ Latest: 2018-11-02 📦️ Deb:
📍️ Version: Latest : 1.0 / 904_1.0-1269 / Dev : ca1ca5ca 📦️ RPM:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ AppImage:
🏛️ License: LGPL-2+ 📦️ Snap:
🏝️ Perspective: Third person 📦️ Flatpak:
👁️ Visual: 2D Top-Down ⚙️ Generic bin.: ✓
⏱️ Pacing: Real Time 📄️ Source: ✓
👫️ Played: Single & Multi 🌍️ Browser-based:
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support: ✓
🎖️ Game design: 5 stars 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 12663 🐛️ Created: 2010-08-20
🐜️ Updated: 2021-02-27

📖️ Summary

[fr]: Un remake du (premier) jeu d'arcade éponyme développé par KONAMI, une course de voitures en vision objective 2D, solo (IA) / multi (2 en hotseat), où tous les coups sont permis, avec pour objectif d'atteindre la ligne d'arrivée de chaque étape dans les temps impartis sans tomber en panne d'essence. [en]: A remake of the (first) eponymous arcade game by KONAMI, a SP (IA) / MP (2 hotseat) 2D top down racing arcade game, where all is fair, with the goal of reaching the finish line of each stage in the required time without running out of fuel.

🎥️ Videos

🕹️ Gameplay [en] :
One player (Level A / Level C) :


Two players (Level A) :

🕸️ Links

🏡️ Website & videos
[Homepage] [Dev site 2] [Features/About] [Screenshots] [Videos t(202xxx) ts(202xxx) gd(202xxx) id(202xxx) r(202xxx) lp(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g(202xxx) g[fr](202xxx) g[de](202xxx) g[ru](202xxx) g[pl](202xxx) g[cz](202xxx) g[sp](202xxx) g[pt](202xxx) g[it](202xxx) g[tr](202xxx)] [WIKI] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2 3]

💵 Commercial : (empty)

🍩️ Resources
• New version (with Web version) of Road Fighter, by Andrey A. Ugolnik : [Road Fighter, by Andrey A. Ugolnik (HomePage) [ru] (Road Fighter for Web)] (Dev site)] [Changelog 1 2]
🛠️ Technical informations
[Open Hub]

🐘 Social
Devs (Road Fighter Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Santi Ontañón [fr] [en]) : [Site 1 2] [Forums] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
New version by (Andrey A. Ugolnik [fr] [en]) : [Site 1 2 3] [Forums] [twitter] [Facebook] [YouTube] [Interview 1 2]
Port by (Manuel Bilderbeek [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Linkedin] [Interview 1 2]
New version by (Carlos Donizete Froes (coringao) [fr] [en]) : [Site 1 2 3] [mastodon] [twitter 1 2] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

🐝️ Related
[Wikipedia (Road Fighter) [fr] [en]]

📦️ Misc. repositories

🕵️ Reviews


🐘 Social Networking Update (on Mastodon)

🕹️ Title:
🦊️ What's:
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🔖 #linux

🐧 Update:
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📖 Our entry: https://bit.ly/bottinLightOn
🐘 From:
🎥️🏝️ http://youtu.be/
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🎥️🐧 http://youtu.be/

Source of this Entry:

📕 Description [fr]

Un remake du jeu d'arcade éponyme (de KONAMI), une course de voitures dont tous les coups sont permis, par la Road Fighter Team (dont le studio Brain Games aka Santi Ontañón), port Linux par Manuel Bilderbeek, travail additionnel par Carlos Donizete Froes (coringao).

Road Fighter Remake est un remake du (premier) jeu d'arcade éponyme développé par KONAMI, une course de voitures en vision objective 2D, solo (IA) / multi (2 en hotseat), où tous les coups sont permis, avec pour objectif d'atteindre la ligne d'arrivée de chaque étape dans les temps impartis sans tomber en panne d'essence.

Le jeu est divisé en 6 étapes (stages). Pour chaque étape, l'objectif est d'atteindre le point de contrôle (Checkpoint) avant que votre voiture ne tombe en panne d'essence. Facile? Vous pourriez être amené à le penser, mais les obstacles sont nombreux entre votre voiture et les points de contrôles :
• Voitures verte: ces conducteurs malchanceux sont sur votre route,
• Voitures bleu: vos adversaires, vous pouvez généralement aller plus vite qu'eux. Mais n'en soyez pas si sûr, ils pourraient vous surprendre!
• Voitures rose: les voitures suicidaires. Elles essayerons de vous rentrer dedans lorsque vous les dépassez.
• Les camions: vous feriez bien de les éviter.
• L'eau: freine votre voiture.
• L'huile: fera déraper votre voiture.
• Pierres: essayez de ne pas vous écraser contre une pierre ... si vous pouvez!

Au cours de la course, vous devez veiller à ne pas heurter les bords de route. Mais certaines voitures tenterons de vous y pousser...
L'autre chose importante concerne le carburant. Dans la mesure du possible vous devez tenter de collecter tous les bidons de carburant. Ils sont matérialisés par des cœurs rose.


En 2003, les gens de Retro Remakes ont organisé un concours de remake pour la première fois. L'idée était de créer un remake à partir de zéro en un court laps de temps.
Nous avons décidé de participer avec un remake du jeu MSX Road Fighter : un simple jeu de course qui serait faisable avant la date limite et qui serait toujours amusant à jouer (oh la nostalgie !).

En fin de compte, nous sommes arrivé à la date limite (tout juste !) et avons soumis notre entrée. Quand finalement les résultats sont arrivés, nous avons terminé 7ème sur les 83 entrées. Pas trop mal pour un projet de 2 mois :)

Nouvelle version par Andrey A. Ugolnik (voir la section "Resources" ci-dessus) :

Les changements que j'ai faits

• Crashs corrigés;
• Version Linux, MacOS et Web;
• Opérations de surface hautement optimisées;
• Ajout d'un système d'Asset simple et stupide;
• Code refacturé, code source et hiérarchie des ressources corrigés;
• Passé à la norme C ++ 11;
• Cmake comme système de construction;

📕 Description [en]

In 2003 the people from Retro Remakes organized a remake competition for the first time. The idea was to create a remake from scratch in a short amount of time.
We decided to participate with a remake of the MSX game Road Fighter: a simple racing game that would be doable before the deadline and still be fun to play (oh the nostalgia!).

In the end we met the deadline (barely!) and sent in our entry. When finally the results came in, we finished 7th out the 83 entries. Not too bad for a 2 month project :)


New version by Andrey A. Ugolnik (see "Resources" above) :

The changes I made

• Crashes fixed;
• Linux, macOS and Web version;
• Surface operations highly optimized;
• Simple and stupid Asset system added;
• Code refactored, source code and resources hierarchy fixed;
• Move to C++11 standard;
• Cmake as build system;

How it was

The game's source code was available on the Brain Games website. This I took advantage of. I notified the clone author about my work. It's funny, but he was glad and said that he was waiting for the completion of work on the web-version.

The first thing I did was a small refactoring of the code, so that the game would be compiled by a modern compiler with the "modern" version of SDL-1.2. Next, I refactored the code-a fairly large chunk of work. Although there is nothing complicated in this, but the process takes a long time. You need to divide all the code into logical parts and bring them to a readable kind (my favorite VIM and clang-format help me here). After that, I had to correct the code of the sge library, which was required by the game. Next, I made a port game for Linux and macOS, and after half a year, gathered with forces, finished the port of the game for the Web.

The main problems encountered

With the version for the Web had to tinker. At first, the game did not want to work at all - it's because the main loop should be "somewhat" different for Emscripten (and indeed for any properly done architecture).

The next problem was cleaning the screen (rather, filling it with black) - you need to clean the screen not just with "zero", but with "zero" with alpha set to 0xff.

Then the game hovered at the download level (later it turned out that the game did not hang, but just very long booted). I had to make a lot of optimizations. Basically, they all involve direct access to the SDL surface. I solved this problem quite simply - got rid of Lock / Unlock inside the cycles.
In the game there is a situation where the car after a collision begins to twist and you need to draw a strip from the "braking" tires on the asphalt. There was a misfortune - a very long line drawing. Which, in addition, have never been cleared, even if they were already outside the screen. Simply taking out the lock out of the loop and clearing the list of lines solved the problem.

At the same time, he slightly altered the work with the file system, finalized the initialization of the video and audio system, the loading of music and sounds. Changes have turned out very much, most I already do not remember. Those interested can take the original version of the game (the very first commit) and compare it with the current master-brunch.

Maybe I will get together with the forces and add support for maintaining the state of the game for the web version. It is not difficult to do this - synchronization of the "local" FS before reading from it. IDBFS is great for this, but now I'm too lazy to do it.

Download and play

The game is available on Bitbucket - Road Fighter sources (see "Dev site" on "Resources" section above).

Game for the browser - Road Fighter for Web (neat, about 40 MB) (see "Road Fighter for Web" on "Resources" section above).


🌍️ Wikipedia :

Road Fighter (ロードファイター Rōdo Faitā) is a racing arcade game developed by Konami and released in December 1984. It also was the first racing game from Konami. The goal is to reach the finish line within the stages without running out of time, hitting other cars or running out of fuel (fuel is refilled by hitting a special type of car). The game also spawned two sequels in its time, Midnight Run: Road Fighter 2 in 1995 and Winding Heat in 1996, respectively. A Japan-only rebooted sequel was also released in 2010, 14 years after Winding Heat.

(...)

🚧️ Installation [fr]

INSTALLATION :
Nota: le fichier "f1spirit.src_0.rc9-1615.tgz" est en fait un fichier au format "f1spirit.src_0.rc9-1615.gz", renommez-le pour le décompresser.
Installez les bibliothèques SDL (voir la fiche "006 - Glossaire & licences courantes" du Bottin).
Copiez le build/linux/Makefile de la version linux en tête d'arborescence et lancez un : $ make


DÉPÔTS :
Getdeb (remplacez DISTR ci-après par la version UBUNTU courante, exemple : natty) : deb http://archive.getdeb.net/ubuntu DISTR-getdeb games
ou Getdeb (remplacez DISTR ci-après par la version UBUNTU courante, exemple : natty) : deb http://mirrors.dotsrc.org/getdeb/ubuntu DISTR-getdeb games


TOUCHES / CONTROLS (extrait du site) :
Cursor up : Previous menu item
Cursor down : Next menu item
Cursor left : Steer left; previous menu
Cursor right : Steer right; select menu item
Space : Accelerate; select menu item
F-1 : Pause
ALT+ENTER : Switch between full-screen and window mode
F12 : Quit

🔍️ Test [fr]

🕵️ Test (svn 20080717) :
L'écran n'est pas très grand (env. 10cm en 1280x800) néanmoins sa réalisation est parfaite (graphisme, son, gameplay).
Un bon jeu.


Test de la version Web de goupildb :

(test de fonctionnement)
Elle fonctionne bien, permettant de jouer à ce jeu à partir d'un onglet de votre navigateur.

Côté 🙂️ :
• Une belle réalisation (graphisme, son, interface)
• Permet de jouer au choix à partir d'un binaire Linux disponible sur son PC ou à partir du navigateur
• Le jeu est libre et open source !

Côté 🙁️ :
• Aucun (pas trouvé)

🕹️ Conclusion :

Un grand bravo et merci à la Road Fighter Team, mais aussi à Andrey A. Ugolnik pour le gros travail concernant cette nouvelle version !