Resources - Emulation - MSX - Le Bottin des Jeux Linux

Resources - Emulation - MSX

🗃️ Specifications

📰 Title: Resources - Emulation - MSX 🕹️ / 🛠️ Type: Info
🗃️ Genre: Emulation 🚦 Status: 11. Documentation
🏷️ Category: Emulation ➤ Engine ➤ MSX 🌍️ Browser-based:
🔖 Tags: Documentation; Resources; Emulator; MSX 📦️ Package Name:
🐣️ Approx. start: 📦️ Arch:
🐤️ Latest: 🍥️ On Deb repo:
📍️ Version: Latest : - 📦️ Deb:
🏛️ License type: FOSS/Libre 📦️ RPM:
🏛️ License: CC BY 📦️ AppImage:
🏝️ Perspective: Third person 📦️ Snap:
👁️ Visual: Text 📦️ Flatpak/Athenaeum:
⏱️ Pacing: Real Time ⚙️ Generic bin.:
👫️ Played: Single 📄️ Source:
🎖️ This record: 5 stars 📱️ PDA support:
🎖️ Game design: 👫️ Contrib.: Goupil & Louis
🎰️ ID: 12580 🐛️ Created: 2011-12-30
🐜️ Updated: 2021-11-07

📖️ Summary

[fr]: Un ensemble de liens vers des ressources ou documentations relatives à l'émulation des micro-ordinateurs de la famille MSX [en]: A set of links to resources and / or documentation for the MSX-based home computers

🎥️ Videos

🎮️ Quelques exemples / Some examples (Showcase) :

🕸️ Links

Docs
[Wikipedia (MSX) [fr] [en] [de]]

• Docs (systems) : [MESS specifications (filter sur MSX)] [Zophar's Domain] [Planet Emulation [fr]] [MO5.COM [fr]] [Emu-France [fr]] [Silicium.org [fr]]
• Docs (games) : [Oldschool Gaming (Reviews, Download, Useful links)] [LeJeuVideo.com [fr]]

Resources
• Fan-sites & Resources : (empty)

BIOS
[The Eye]

Free Games
[Heart Stealer 2]

Games
[TheOldComputer] [ROMNation (MSX-1) (MSX-2)] [FreeROMS] [The Game Archives (MSX-1) (MSX-2)] [Planet Emulation [fr]] [ROM World (MSX-1) (MSX-2)] [NVG.NTU (FTP)] [ROM Hustler (MSX-1) (MSX-2)] [SnesOrama] [WHDownLoad] [Plus/4 World] [ROM-FREAKs] [GBA ROMs] [World of Spectrum] [RomsMania.cc (MSX-1) (MSX-2)] [Emulator.games] [The Eye (MSX-1) (MSX-2)]

🐘 Social Networking Update (on Mastodon)

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Source of this Entry:

📕 Description [fr]

Un ensemble de liens vers des ressources ou documentations relatives à l'émulation des micro-ordinateurs de la famille MSX.

MSX n'est pas une marque mais un standard de micro-ordinateurs (tout comme l'a été le compatible IBM, repris par l'un des protagonistes du MSX, un certain Bill).


🌍️ Wikipedia :

MSX est un standard de micro-ordinateurs à vocation domestique (grand public) d’origine principalement japonaise, datant des années 1980. Contrairement à la plupart des ordinateurs de l’époque, les MSX étaient produits par divers fabricants, et compatibles entre eux, aussi bien pour le matériel que pour les logiciels. Plusieurs versions du standard se sont succédé.

Le sigle MSX signifie Machines with Software eXchangeability (mais il est souvent interprété comme 'MicroSoft eXtension) ; le standard fut créé en 1983 et produit par plusieurs dizaines de sociétés comme Canon, Casio, Panasonic, Philips, Sanyo, Sony, Toshiba ou Yashica. Yamaha a notamment produit une version du MSX1 avec un processeur sonore huit voies et des prises MIDI.

Il fut inventé suite à un appel d’offre de la part du METI qui désirait que les ordinateurs soit compatibles entre eux, puisqu’à l’époque il était impossible d’utiliser des fichiers sur plusieurs ordinateurs. Microsoft a répondu présent à l’appel pour en développer les couches logicielles (langage de programmation interprété MSX-Basic, intégré en standard dans une mémoire ROM et système d’exploitation MSX-DOS 1 et 2 ajoutant entre autres le support des sous-répertoires, partitions de disques durs SCSI).

Une version supportant la langue arabe a été commercialisée par la société Al Alamia. Cette déclinaison portait le nom de Sakhr (roche en arabe). La version commercialisée au Japon était bien évidemment en japonais. Mais la version principale est en anglais.

Les MSX2 de Sony possédaient déjà une souris et un bureau graphique.

Il y eut quatre générations de MSX : les MSX (ou MSX1), les MSX2, les MSX2+ et les MSX turbo R. Ils furent très populaires au Japon et en Europe, surtout à l’époque du MSX1. Le MSX2+ n’a jamais été officiellement commercialisé en Europe, bien qu’il fut disponible sous forme de kit de mise à jour (sur base de MSX2), ainsi qu’en import, surtout aux Pays-Bas. Le MSX turbo R fut encore plus rare en Europe, uniquement disponible en import, lancé officiellement au Japon uniquement.

Les normes

MSX 1

La norme MSX 1 fut définie à partir d’une machine existante, le Spectravideo 318 :

• microprocesseur Z80 cadencé à 3,58 MHz
• ROM : 32 Kio contenant MSX BASIC 1.0
• mémoire vive : 8 à 64 Kio de Ram
• mémoire vidéo : 16 Kio
⚬ texte en 40×24 ou 32×24, graphismes en 64×48 pixels ou 256×192 pixels
• 🎧️ Son sur 3 voies, 7 octaves

MSX 2

En 1985, la norme MSX-2 fut définie :

• microprocesseur Z80 à 3,58 MHz
• ROM : 48 Kio contenant MSX BASIC 2.0
• RAM : 64 Kio minimum
• processeur vidéo : Yamaha V9938
⚬ mémoire vidéo : 64 Kio minimum
⚬ graphismes jusqu’en 512×212 pixels, 16 ou 256 couleurs parmi 512
• 🎧️ Son sur 3 voies, 7 octaves

On peut citer comme célèbres MSX 2 : le Sony HB-F 700-F (deux cartouches et un lecteur de disquettes) ainsi que le Philips VG-8235 (deux cartouches et un lecteur de disquettes).

NB : Il existait pour ce standard, une cartouche d’extension sonore à 8 canaux et une bibliothèque sonore, cette cartouche nommée FM-PAC était compatible avec plusieurs jeux MSX2 par plusieurs éditeurs de jeux différents. On peut également citer le Music Module de Philips, cartouche Midi et connecteurs Jack, pour laquelle un clavier externe (piano) était disponible en option.

MSX 2+

En 1988, la norme MSX2+ fut définie :

• microprocesseur Z80 à 3,58 MHz (ainsi que des versions cadencées à 5,37 MHz)
• ROM : 48 Kio contenant MSX BASIC 3.0
• RAM : 64 Kio minimum
• processeur vidéo : Yamaha V9958
⚬ mémoire vidéo : 128 Kio minimum
⚬ graphismes jusqu’en 512×212 pixels, 16 ou 256 couleurs parmi 512, et 256×212 (19 268 couleurs)
⚬ fonctions accélératrices matérielles intégrées de scrolling (défilement) vertical et horizontal, de copie et remplissage de zones, etc.
• 🎧️ Son sur 3 voies, 7 octaves via AY-3-8910 (en) (PSG)
⚬ en option : Yamaha YM2413 (en) (OPLL) (MSX-Music), offrant une extension à 9 canaux FM

MSX turbo R

En 1990, la norme MSX turbo R fut définie :

• microprocesseur R800 à 7,16 MHz
• microprocesseur Z80 à 3,58 MHz assurant la compatibilité avec les anciens logiciels
• ROM ou BIOS : 96 Kio contenant MSX BASIC 4.0
• RAM : 256 Kio (FS-A1ST) ou 512 Kio (FS-A1GT)
• processeur vidéo : Yamaha V9958
⚬ mémoire vidéo : 128 Kio minimum
⚬ graphismes jusqu’en 512×212 pixels, 16 ou 256 couleurs parmi 512, et 256×212 (19 268 couleurs)
⚬ fonctions accélératrices matérielles intégrées de scrolling (défilement) vertical et horizontal, de copie et remplissage de zones, etc.
• le son est pris en charge par plusieurs composants :
⚬ AY-3-8910 (PSG) offrant le son sur 3 voies, 7 octaves (présent pour des raisons de compatibilité)
⚬ Yamaha YM2413 (OPLL) (MSX-Music), offrant une extension à 9 canaux FM
⚬ PCM pour un son « MSX-Audio » mono-canal, 8 bits, à maximum 16 kHz
⚬ Microphone intégré




Nota :
• La copie d'écran provient du site Wikipedia (licence CC BY-SA 3.0).
• Attention : le téléchargement de ROMS commerciales est illégal à moins de les avoir acquises financièrement.

📕 Description [en]

A set of links to resources and / or documentation for the MSX-based home computers.


🌍️ Wikipedia :

MSX was the name of a standardized home computer architecture, first announced by Microsoft on June 16, 1983, conceived by Kazuhiko Nishi, then Vice-president at Microsoft Japan and Director at ASCII Corporation. It is said that Microsoft led the project as an attempt to create unified standards among hardware makers.

Despite Microsoft's involvement, the MSX-based machines were seldom seen in the United States, but were popular mostly in Japan, the Middle East, Brazil,[citation needed] the Soviet Union, the Netherlands,[citation needed] Spain, and to a lesser extent, several other European countries. It is difficult to estimate how many MSX computers were sold worldwide, but eventually 5 million MSX-based units were sold in Japan alone.

Before the appearance and great success of Nintendo's Family Computer, MSX was the platform for which major Japanese game studios, such as Konami and Hudson Soft, produced video game titles. The Metal Gear series, for example, was originally written for MSX hardware.

System specifications

MSX (first generation)

• Processor: Zilog Z80A running at 3.58 MHz
• ROM: 32 KB
⚬ BIOS (16 KB)
⚬ MSX BASIC V1.0 (16 KB)
• RAM: 8 KB minimum, most machines provided either 32 or 64 KB; machines with 128 KB exist
• Video Display Processor: Texas Instruments TMS9918 family
⚬ Video RAM: 16 KB
⚬ Text modes: 40×24 and 32×24
⚬ Resolution: 256×192 (16 colours). In reality there are just 15 colour tints available, because, just like Sinclair Spectrum there are two codes for black. Unlike the Spectrum however, one of the blacks is actually "transparent", so the MSX video picture could be overlayed on another video signal, for example one from a video disk.
⚬ Sprites: 32, 1 colour, max 4 per horizontal line
• Sound chip: General Instrument AY-3-8910 (PSG)

MSX2

• Processor: Zilog Z80A running at 3.58 MHz
• ROM: 48 KB
⚬ BIOS + Extended BIOS (32 KB)
⚬ MSX BASIC V2.0 or V2.1 (16 KB)
⚬ DiskROM (16 KB) (optional, common)
⚬ MSX-Audio BIOS (32 KB) (optional, no machines are known with this BIOS built in)
• RAM: 64 KB minimum, commonly 128 KB in Europe, 64 KB on Japanese computers, machines with up to 512 KB were made
⚬ Memory mapped (4 MB/slot max) (optional)

• Video Display Processor: Yamaha V9938 (a.k.a. MSX-Video) Supports all MSX video modes plus:
⚬ Increased video RAM: 128 KB (sometimes 64 or 192 KB)
⚬ New text mode: 80×24
⚬ New bitmapped video modes without the attribute clash of MSX 1
⚬ New resolutions: 512×212 (16 colours out of 512) and 256×212 (256 colours)
⚬ Increased number of, and more advanced sprites: 32, 16 colours, max 8 per horizontal line
⚬ Hardware acceleration for copy, line, fill, etc.
⚬ Interlacing to double vertical resolution
⚬ A vertical scroll register
⚬ Vertical and horizontal display offset register
• Sound chip: Yamaha YM2149 (PSG)
• Clock chip: Ricoh RP5C01 (or compatible)
• 3.5 in (89 mm) Floppy disk drive is common

MSX2+

• Only officially released in Japan (available in Europe and Brazil via upgrades)
• Processor: Zilog Z80 compatible running at 3.58 MHz (the MSX2+ models from Panasonic can be set to run on 5.37 MHz by software, but this is not part of the standard)
• ROM: 64 KB
⚬ BIOS + Extended BIOS (32 KB)
⚬ MSX BASIC V3.0 (16 KB)
⚬ DiskROM (16 KB) (optional, very common)
⚬ Kun-BASIC (16 KB) (optional)
⚬ Kanji ROM (optional)
• RAM: commonly 64 KB (on Japanese computers)
⚬ Memory mapped (4 MB/slot max)
• Video Display Processor: Yamaha V9958 (MSX-Video) All of MSX2's specifications plus:
⚬ The minimal video RAM is now 128 KB. Up to 192KB is supported.
⚬ a new 256×212 YJK video mode with 19268 simultaneous colors
⚬ a new 256×212 mixed-YJK/RGB video mode with 12499 simultaneous colors
⚬ a horizontal scroll register
• Sound chip: Yamaha YM2149 (PSG)
• Optional sound chip: Yamaha YM2413 (OPLL) (MSX-Music)
• Clock chip RP5C01
• 3.5 in (89 mm) Floppy disk drive is very common

MSX turboR

• Only released in Japan
• Processor: R800 and Zilog Z80A compatible
⚬ R800 running at 7.16 MHz (instructions use about 4x less clock ticks than the Z80, so often quoted as 28.6 MHz when comparing with the Z80)
⚬ Zilog Z80A compatible (embedded in the T9769C MSX-Engine) running at 3.58 MHz for backward compatibility
• ROM: 96 KB
⚬ BIOS + Extended BIOS (48 KB)
⚬ MSX BASIC V4.0 (16 KB)
⚬ DiskROM (16 KB)
⚬ Kun-BASIC (16 KB)
⚬ Kanji ROM (256 KB)
⚬ Firmware (4 MB)
• RAM: 256 KB (FS-A1ST) or 512 KB (FS-A1GT)
⚬ Memory mapped (4 MB/slot max)
⚬ Additionally 16 KB (FS-A1ST) or 32 KB (FS-A1GT) of SRAM (battery-powered)
• Video Display Processor: Yamaha V9958 (MSX-Video) so the same capabilities as MSX2+
• Sound chip: Yamaha YM2149 (PSG)
• Sound chip: Yamaha YM2413 (OPLL) (MSX-Music)
• Sound chip: PCM
⚬ 8-bit single channel (no DMA), 16 kHz max using BIOS routines.
⚬ Microphone built-in
• Sound chip: MIDI in/out (FS-A1GT only)
• Clock chip
• 3.5 in (89 mm) Floppy disk drive

MSX-Audio

• Yamaha Y8950, commercially released as:
⚬ Panasonic: MSX-Audio FS-CA1 (32Kb of SampleRAM, 32KB of AudioROM)
⚬ Philips: Music Module NMS-1205 (32KB of SampleRAM, no MSX-Audio BIOS)
⚬ Toshiba: MSX FM-synthesizer Unit HX-MU900 (no sample RAM, no MSX-Audio BIOS)
• 9 channels FM or 6 channels FM + 5 drums. YM3526 compatible.
• ADPCM record and play, with Hardware acceleration
• Can be upgraded to 256 KB of SampleRAM

MSX-Music

• Yamaha YM2413 (OPLL), also known as:
⚬ MSX-Music (standard name)
⚬ Panasonic: FM-PAC
⚬ Zemina: Music Box
⚬ Checkmark: FM-Stereo-Pak
⚬ DDX: FMX
⚬ Tecnobytes: FM Sound Stereo (contains the compatible U3567 chip)
• 9 channels FM or 6 channels FM + 5 drums
• 15 pre-set instruments, 1 custom
• Built-in as new standard on MSX2+ and MSX TurboR computers